Innovatief lesgeven en Leeuwarden 10-14

 

Kennisrijk en thematisch

'Een dag bestaat niet meer uit allemaal losse lessen. Er wordt gefocust op kennisdoelen waarbij vanuit thema’s samenhang tussen verschillende vakken en kennis gerealiseerd wordt.’

Binnen ons hele IKC werken we grotendeels thematisch aan IKC-brede thema’s, die steeds zes tot acht weken duren. Daarin geven we, afgestemd op ieders leeftijd, invulling aan het ontdekken en leren begrijpen van ‘al het leven om ons heen’. Zo bouwen we, als eerste IKC van Leeuwarden én het Noorden gebruikmakend van het nieuwe Nederlands  Kenniscurriculum, aan een eigentijdse manier van werken in de ‘wereldverkenningsvakken’.

Voor de vakken Nederlands, Rekenen, Engels en Fries maken wij op de basisschool gebruik van beproefde lesmethoden.

Leeuwarden 10-14

Binnen IKC Middelsee is er ook ruimte voor Leeuwarden 10-14. 

10-14 onderwijs Leeuwarden is een onderwijsconcept voor leerlingen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar. Door een soepele overgang tussen het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs en uitgestelde determinatie, willen we leerlingen die hier behoefte aan hebben, de kans geven om zich in een veilige setting verder te ontwikkelen en uit te laten stromen richting een passend onderwijsniveau. Leeuwarden 10-14 richt zich op de theoretische niveaus vmbo-t, havo en vwo/atheneum.  

Neem de tijd. Dat doen wij ook   

Elk uur vliegensvlug naar een ander lokaal sjezen, met steeds een nieuw gezicht voor de klas – de middelbare school is een plek vol indrukken. Dit kan voor kinderen, die nog volop bezig zijn met het ontdekken van zichzelf en hun talenten, nogal overweldigend zijn. Voor die kinderen voor wie de stap naar het voortgezet onderwijs te groot lijkt of te snel komt, is er het 10-14 Onderwijs.    In het 10-14 Onderwijs wordt de determinatie uitgesteld en worden kinderen tussen de tien en veertien jaar intensief begeleid in de overstap naar het voortgezet onderwijs. Bij ons krijgt elke klas een eigen mentor die de leerlingen dagelijks volgt en ondersteunt. Door deze persoonlijke begeleiding weten we precies wat de unieke talenten, ontwikkelingsfasen en onderwijsbehoeften zijn van onze leerlingen. Fijn! Want daardoor brengen we ons kennisrijke curriculum goed over, ook wanneer dat eerst even uitdagend lijkt. En onze taak gaat verder dan het overbrengen van schoolse kennis. Want je leert pas écht meer, als je naar jezelf en de wereld om je heen leert kijken.    

Ieder kind ontdekt zijn eigen potentie   

Gedurende de leerjaren 7-8 en 1-2 ontdekt de leerling zijn eigen potentie. Of de leerling nu na twee jaar klaar is om door te stromen, of liever tot het vierde jaar blijft – iedereen legt zijn eigen reis af. Waar die zich vervolgt? Zeg het maar. Wij zijn een school voor vmbo-tl t/m atheneum voor de denker, de doener en alles daartussenin. Met een tas vol kennis, vaardigheden en ervaringen maken we samen de keuze voor het voortgezet onderwijs. Geloof ons, die stap lijkt dan ineens een stuk minder groot. Vol zelfvertrouwen stapt de leerling de volgende school binnen.